Idre 2016

Bättre sent än aldrig anländer det som så många (kanske någon enstaka…?) väntat på —givetvis berättelsen om Idre-lägret 2016!

Det hela började i söndags v25, då regnet öste ner över södra Stockholm och vi styrde kosan norrut. Första stoppet skedde på ICA Maxi i Mora, då det skulle handlas mat inför veckan. Vissa jobbade mer seriöst än andra och vi fyllde våra kundvagnar med vad som kunde tänkas behövas under veckan. Efter stoppet rullade vi vidare med tungt lastade bilar. Vissa bilar så tunga att de till och med slog i marken då och då.

Min, Sofia och Tobias kundvagn...

Väl framme i Idre fann vi oss till rätta och ingen träning genomfördes på söndagen.

Dag 1 - måndag

Passet som fick kicka igång vår vecka var tävlingen ”Fjällsprinten”, som gick av stapeln uppe på toppen av Idrefjäll, dit vi tog liften upp. Många av lägerdeltagarna sprang här klassen ”JK-40”, vilket innebar en bana med 40 kontroller och alla med kodsiffran 40. För egen del tyckte jag att det var svårt att veta om man verkligen var vid rätt kontroll och det var jag nog inte ensam om att tycka.

Under eftermiddagen sprang (joggade/gick...) vi en näst intill omöjlig korridor-OL. Själv hade jag ytterst stora problem och var vilse ungefär 35 minuter av det 45 minuter långa passet. Härligt! Efter passet var det på parkeringen, tro det eller ej, ännu mer mygg än det varit bommar i skogen.

Dag 2 - tisdag

Dagen med stort D var kommer, dagen då många av oss skulle göra debut i HD21-klass. Detta av den enkla anledningen, att på Pers rejäla träningsläger efterfrågar vi långa och tuffa banor. En långdistans i seniorklass kan vi nog alla enas om att det är långt, men alla kämpade utmärkt, gjorde sitt bästa och var väldigt slitna efter. Eftermiddagen spenderades på ett utmärkt sett i stugan, där vi stekte färdig våffelmix i stekpanna och tillsatte en perfekt mängd choklad av diverse sorter. På kvällskvisten var vi på en föreläsning med Tove Alexandersson som gav oss orienteringsteknik-tips och visade klockrutter från olika lopp och hur hennes tankar gått då.

Dag 3 - onsdag

Dags för medel och vi var förberedda på en lugn dag, då en medeldistans vanligtvis är rätt snabbt överstökad. Denna medeldistansen var dock ett undantag, där till och med vår kära föreläsare Tove var på turné. Hon uttryckte på föreläsningen att hon alltid anpassar farten efter sin förmåga att orientera i den aktuella terrängtypen, men det är svårare än man kan tro att göra det. Tove gjorde alltså en bom på ungefär en kvart till första kontrollen.

Alexanderssons bom.. Inte i närheten av min dock!

En filur som också hade stooora problem på medeldistansen, var jag själv. Starten gick och glad i hågen drog jag iväg. Jag kom förbi startpunkten och kände direkt att orienteringen började krisa. Fortsatte lite planlöst ut i den sjukt svåra sluttningen och besökte diverse olika kontroller, men jakten på min kontroll fortsatte. En sådan sluttning som det var här, är minsann inte enkel att läsa in sig i, så jag drog, när jag inte hade koll, norr ut och tillbaka till startpunkten för att återfå kontrollen. Ett ständigt återkommande dilemma var att jag gång på gång, trots mina fem rundor till startpunkten och in igen, återkom till samma kontroll. Det visade sig, med hjälp av Gunilla, att jag sprang med D18 kartan i 50 minuter fram och tillbaka i sluttningen, men med D21 definition, vilket gjorde det en aning lurigt, då jag enligt kartan var vid rätt punkt, men kodsiffran stämde ju förstås inte. Jaja, man lär sig av sina misstag i alla fall och det är ingeting jag kan rekommendera, för man är ju rätt mör när man väl ska ut på sin egen bana… De flesta av övriga lägerdeltagare hade också problem denna dag, med all rätt, för det var en riktigt lurig skog!

Dag 4 - torsdag

Sista tävlingsdagen, långdistans och jaktstart. Det var enligt mig, och säkert många andra, även idag en tuff dag i skogen. Resultat att nämna är bland annat Ivar som sprang upp sig till en 2a plats i totalen i H16 och Per och Mattias som som enda SSKare i 21-klass tog sig runt och blev godkända samtliga etapper. Även i H14 var det tufft, men John, Albin och Jacob tog sig runt alla de kluriga och ibland till och med fullsvåra banorna, och så även Cissi i D14. Bra jobbat! På eftermiddagen tog vi oss ann en kontrollplock på 1:5000-del i samma jättekluriga sluttning som linjeorienteringen tidigare i veckan.

Dag 5-7 - fredag till söndag

Färdigtävlat och dags för träning! Vi hann med en mängd olika pass. Till och börja med ett långpass på kalfjället Nipfjället.

På kvällen hann vi  även med en grillkväll nere vid en fin lite sjö. Det grillades korv, kött och marshmallows och var nog uppskattat av oss alla!

Tobias och Mattias i Titanic-posering vid grill-sjön

Under lördagen sprang vi först ett ol-intervallpass i en plaskblöt skog och på eftermiddagen ägnade vi oss åt lite olika saker. Några av deltagarna passade på att ta igen sig i stugan, några sprang bana med långsträckor och ett par av oss besteg Städjan, en bergstopp i Idre. Det blåste ordentligt på toppen och fotomöjligheterna var väl inte riktigt på topp…. Men ett både häftigt och roligt långpass blev det!

Jag, Tobias och Jesper på toppen med en bedårande utsikt...

Jesper, Ivar, Tobias, Johan och Sofia påväg ner

Under söndagen sen sprang de allra flesta i skaran sprint-intervaller bland fjällstugorna innan vi styrde kosan söder ut igen för en vecka på Wild Camp för några av oss, vanliga jobb för andra eller bara ett fortsatt härligt sommarlov :)

Det blev i alla fall ett lyckat läger och vi (åtminstone jag) tycker det var bra arrangerat av Per och Gunilla! För den som vill se kartor, GPS-rutter och kanske få sig ett gott skratt, så får ni surfa in på Livelox och slå ett getöga där, för det finns massvis att titta på (bl.a. mitt irrande på medeln…).